O mnie

Moja_morda.png Loading...

Ahoj! Nazywam się Marcin Parda (Adrapnikram). Odkąd pamiętam interesowałem się tworzeniem gier. Początkowo były to RPG tworzone w zeszycie. Później stworzyłem kilka gier w programie RPG Maker. Aktualnie pracuje nad debiutancką grą Amarok: Krew Północy studia Bit&Bite. Na tym blogu dzielę się moimi przemyśleniami i radami co do tworzenia gier RPG. Zacumujcie więc swoje statki i posłuchajcie...

Krok pierwszy - planowanie


Istota planowania
     Planujemy wszystko: co zjemy na śniadanie, co będziemy robić po pracy, o której położymy się spać. Jenak nasze założenia często nie bywają trafne. Tu może okazać się, że nie mamy jajek na jajecznicę, lub nie przewidzimy, że nasz ulubiony youtuber wrzuci dziś film, który chcemy obejrzeć.
     A jak ta sprawa ma się przy tworzeniu gier? Czy planujemy każdy poszczególny krok i czy powinniśmy to robić? Na to pytanie postaram się dziś odpowiedzieć. Zanim zacznę, chciałbym zwrócić uwagę na istotę planowania przy większych projektach. Bez niego nie jesteśmy w stanie zrobić czegoś tak szybko na ile to możliwe. Planowanie mnoży naszą produktywność wielokrotnie.
Jak i co planować?
     Wspomniałem już, że planujemy praktycznie wszystko. Kto nie miał dziesiątek pomysłów przy tworzeniu nowej gry, niech pierwszy rzuci kamieniem. Wyobrażamy sobie jak gra będzie wyglądać, jakie systemy będzie posiadała, jak potoczy się główna oś fabularna. I to jest już pierwszy krok - planowanie. Te wszystkie pomysły trzeba zapisać, odrzucić niepotrzebne i zacząć planować jak je zrealizować. Stąd wniosek, że do tworzenia gry nie jest tylko potrzebny silnik, ale chociażby najprostszy notatnik. (O programach ułatwiających tworzenie jak i o tym jak dokładnie wszystko planuję kiedyś jeszcze wspomnę ;) ) Co najpierw powinniśmy zapisać? Ja rozpisuję to co będzie najważniejsze w grze. Jeśli to fabularny RPG, będzie to fabuła, przy grach akcji dobry system walki. Następnie rozpisuje w punktach co powinienem zrobić, aby osiągnąć główny cel. Później w ten sam sposób rozpisuje rzeczy mniej ważne i tworzę na ich podstawie deadline.
     Deadline. Bardzo ważna rzecz, jeśli chcemy się ze wszystkim wyrobić na czas. Osobiście preferuję rozpisanie go z dokładnością do dwóch dni. Wtedy mam dodatkowy czas, jeśli jakiś punkt zajmie mi dłużej niż się spodziewałem. Jeśli jednak będę znacznie wyprzedzał deadline oznacza to, że jest za luźny i nie daje mi takiej motywacji jaką mógłby, dlatego zmniejszam czas potrzebny na wykonanie poszczególnych podpunktów. Ważne jest też zdawać sobie sprawę z tego co będziemy dziś robić i nawet to zaplanować - nawet jeśli to mała rzecz. Jest to potrzebne aby o niczym nie zapomnieć. Zazwyczaj na tym etapie kończę rozpisywanie planowania, ponieważ kilka rzeczy jestem w stanie zapamiętać bez zapominania ważnych kwestii.
Planowanie elastyczne
     Na początku powinniśmy mieć ogólny zarys podany w punktach JAK będziemy tworzyć i szkic tego CO będziemy robić. Na tym etapie nie warto planować na zapas. Warto pamiętać, że przed nami jeszcze długa droga i będziemy mieli jeszcze więcej pomysłów, zanim nasz projekt zostanie skończony. Planowanie elastyczne jest ciągłe. Każdego dnia, tygodnia, miesiąca. Procesu zmiany założeń nie da się uniknąć, dlatego tak ważne jest, aby mieć wiele rzeczy zapisanych, abyśmy potem mogli do nich bez problemu wrócić i sprawdzić czy nasz pomysł nie koliduje z innym.
     Jako przykład, jak bardzo brak elastycznego planowania może być zły, podam proces tworzenia Podziemi. W trakcie tworzenia pierwszej wersji gry postanowiłem, że jeden z przyjaciół naszego herosa będzie jego bratem. Gdy byłem bliski ukończenia gry okazało się, że nie zmieniłem dialogów początkowych, bo byłem przekonany, że od początku w założeniu tych dwoje bohaterów było braćmi. Takich sytuacji miałem znacznie więcej co doprowadziło do tego, że musiałem przepisać fabułę od nowa i spędzić nad nią dodatkowy czas. Tym razem zaplanowałem wszystko i poszło znacznie szybciej i bez niepotrzebnych problemów przy zmianach.
Czy planowanie jest najważniejsze
     Nie popadajmy w skrajności i nie planujmy każdego nawet najmniejszego kroku długo przed jego realizacją. Prawdopodobnie czas spędzony na planowaniu tego co będzie w dalekiej przyszłości pójdzie na marne. Planowanie jest ważne, ale trzeba pamiętać, że samo tworzenie jest ważniejsze.
Wesołych świąt
     Wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Bożego Narodzenia! Życzę wam motywacji do regularnego tworzenia gier. Do środy!

Komentarze

Popularne posty