O mnie

Moja_morda.png Loading...

Ahoj! Nazywam się Marcin Parda (Adrapnikram). Odkąd pamiętam interesowałem się tworzeniem gier. Początkowo były to RPG tworzone w zeszycie. Później stworzyłem kilka gier w programie RPG Maker. Aktualnie pracuje nad debiutancką grą Amarok: Krew Północy studia Bit&Bite. Na tym blogu dzielę się moimi przemyśleniami i radami co do tworzenia gier RPG. Zacumujcie więc swoje statki i posłuchajcie...

Wróg nr 1 - pisanie dialogów


"Nie umiem w dialogi"

   Moją największą przeszkodą w tworzeniu gier w RM przez pierwsze lata było pisanie dialogów (dziś przeszkodami jest brak czasu i motywacji). Zawsze to był martwy punkt. Szedłem jak burza i nagle trzeba było napisać kilka dłuższych dialogów. Tak zazwyczaj zaczynała się przerwa w tworzeniu gry. Jednak po jakimś czasie znalazłem idealny w swojej prostocie pomysł. Nie zostawiałem dialogów na bok. Robiłem je w trakcie, przy każdym posiedzeniu nad projektem. Lecz to też nie zawsze działało, bo odbierało radość z tworzenia. Działo się to nawet, gdy miałem rozpisane co muszę napisać. Jak więc zmieniłem pisanie dialogów w przyjemność?

RPG a dialogi

   Któregoś dnia trafiłem w internecie na gry fabularne. Moja pierwsza myśl - chcę w to zagrać. Jednak był już szkolny rok, studia i każdy ze znajomych rozjechał się w inną stronę Polski (dosłownie!). Zostało mi oglądać sesje w internecie. Po pewnym czasie przypomniałem sobie, że mam drobny projekt, który utknął na fazie pisania dialogów i do złudzenia przypominał kampanię RPG. 4 bohaterów różnej profesji pokonującej różne przygody, aby osiągnąć główny cel. Spojrzałem ponownie na projekt i zacząłem "odgrywać postacie". Wyobrażałem sobie, że prowadzę jedną z 4 bohaterów i zastanowiłem się jak bym zareagował w grze fabularnej. Potem przeszedłem do drugiego bohatera, trzeciego i czwartego. Nie była to może najlepsza rozmowa drużyny w grze jaką stworzyłem, ale na pewno była najbardziej wypełniona emocjami i najbardziej realna.
   Porada: Nie zastanawiaj się co powie drużynowy przywódca. Wyobraź sobie, że nim jesteś i co byś powiedział na jego miejscu.

Co musi być zawarte w rozmowie?

   Fabuła czasem zmusza nas do tworzenia dłuższych dialogów, które muszą za sobą nieść jakąś treść dla gracza. Może być to na przykład, dostanie ważnego zadania od posłannika królewskiego lub zdrada jednego z kompanów. Przed stworzeniem takiej rozmowy należałoby stworzyć listę rzeczy, których gracz musi się dowiedzieć. Nazywam takie informacje priorytetami. To mają być główne punkty rozmowy, mogą się nawet powtórzyć jeśli jest to konieczne. Ważne, żeby gracz po przeczytaniu dialogu wyciągnął najważniejsze dla niego informacje. Reszta jest na dalszym planie. Przed pisaniem konwersacji można jeszcze rozpisać uczucia/emocje, które będą towarzyszyły każdemu bohaterowi podczas danej rozmowy.

Porady na koniec

   Jeśli nie umiesz pisać dialogów, to jest tylko jeden sposób, aby się tego nauczyć. Obcuj z nimi. Pisz ich dużo, nie bój się tego, poprawiaj, wprowadzaj małe korekty. Po prostu pisz.
   Jeśli czytasz książki lub oglądasz filmy, polecam również zobaczyć, jak tam są one napisane i jakich autor użył tam zabiegów.

   Na dziś to tyle i... Ahoj!

Źródła: wikipedia.org

Komentarze

Popularne posty