O mnie

Moja_morda.png Loading...

Ahoj! Nazywam się Marcin Parda (Adrapnikram). Odkąd pamiętam interesowałem się tworzeniem gier. Początkowo były to RPG tworzone w zeszycie. Później stworzyłem kilka gier w programie RPG Maker. Aktualnie pracuje nad debiutancką grą Amarok: Krew Północy studia Bit&Bite. Na tym blogu dzielę się moimi przemyśleniami i radami co do tworzenia gier RPG. Zacumujcie więc swoje statki i posłuchajcie...

Spraw, by gracz cierpiał. Śmierć jednego z bohaterów.



Jednego mniej

    Wielu z was zapewne grało w gry RPG, w których jedna z postaci na pewnym etapie rozgrywki umierała śmiercią "fabularną". Śmierć którego z bohaterów pamiętacie najbardziej, a na którą nie zwróciliście uwagi? Dziś zajmiemy się omówieniem jak poprawnie zabić jednego z głównego bohaterów.

Powód śmierci

     Przede wszystkim musimy mieć konkretny powód dla uśmiercenia jednej z postaci. Jeśli nawet ma być to zwykłe zrobienie miejsca dla kolejnej postaci, musimy zdawać sobie z tego sprawę i uwzględnić to podczas tworzenia sceny, w której postać umiera. Następnie trzeba dostosować sposób śmierci do tego powodu. Jeśli bohaterowie podpadli komuś groźnemu i ten chce pokazać im, że nie są nigdzie bezpieczni, niech postać zginie w biały dzień, zasztyletowana w uliczce, a w ręce niech ma wiadomość od antagonisty. Możemy przez śmierć pokazać również przemianę wewnętrzną bohatera, gdy przykładowo poświęca swoje życie za swoich przyjaciół, choć wcześniej nigdy nie był szlachetny. Niech śmierć postaci niesie za sobą przesłanie, niech coś znaczy. Wtedy gracz zdecydowanie lepiej zapamięta śmierć bohatera.

Osłabienie drużyny

    Jak sprawić, żeby gracz poczuł, że w rzeczywistości stracił coś więcej niż postać w drużynie? Przede wszystkim powinien przywiązać się do postaci, ale to kwestia tworzenia bohaterów i sposób w jaki poprowadzimy przygodę. Poza tym możemy wpłynąć na podświadomość gracza zabierając z drużyny jej istotny człon (np. tanka). Wtedy reszta bohaterów podczas wykonywania kolejnego zadania, powinna mieć trudności z wykonaniem aktywności, które należały do tej postaci. Możemy na przykład potrzebować zaklęć maga, który niedawno zginął i musimy sobie poradzić w inny sposób. W ten sposób gracz instynktownie będzie wracał pamięcią do momentu, w którym stracił jednego z członków drużyny.

Utrata czasu

    W niektórych grach gracze pozbawiani są bohatera razem z czasem, który na niego przeznaczyli. Jeśli każda postać grywalna w grze ma jakiś wskaźnik rozwinięcia postaci, (przykładowo drzewko umiejętności) niech następna postać wkraczająca do drużyny ma zamiast tego nierozwinięte zdolności na tak wysokim poziomie. Można również sprawić, że razem z bohaterem zginie jego silne uzbrojenie, na które ze sobą nosiliśmy. Jednak w tym punkcie trzeba uważać, żeby nie przesadzić. Nie chcemy w graczu wywołać frustracji, że stracił coś na co pracował kilkanaście godzin, tylko żeby poczuł stratę po utracie.

Testament

    Każda osoba przed nieoczekiwaną śmiercią ma plany na przyszłość. Jeśli nasza postać miała jakieś plany w związku ze swoim życiem, można je spełnić w dalszym etapie gry lub zostawić je jako "pamiątkę", zostawiając wpis w dzienniku z nieukończonym zadaniem związanym z tą postacią. Poprowadzenie wątku, w którym spełnialibyśmy ostatnie życzenie członka drużyny jest dobrym pomysłem, ale nie w każdym RPGu możemy sobie na to pozwolić. W każdym razie postać może wygłosić swoją ostatnią prośbę. Śmierć bohatera to również miejsce na ciekawą sentencję. Śmierć jednak to nie zawsze prośba o wykonanie prośby, ale również zostawienie pamiątek (np. w formie unikatowego przedmiotu).

Pożegnanie

    Każdego przyjaciela należy godnie pożegnać. Zorganizowanie pogrzebu, w którym postacie będą wspominać utraconego przyjaciela to dobry sposób by zakończyć wątek utraty członka drużyny. Należy pamiętać, że trzeba to zrobić z taktem, w odpowiedniej scenerii i nie przesadzać ze smutkiem czy jego brakiem. Pogrzeby można przeprowadzić na wiele sposobów i należy to uzależnić od tego jaką postacią był zmarły. Jeśli to marzyciel w sci-fi możemy rozsypać jego prochy na księżycu. Gdy osoba, która odeszła była wodzem powinniśmy zorganizować huczny pogrzeb. W wielu przypadkach powinniśmy operować symbolami związanymi z danym bohaterem. Gdy zginęła postać barda, niech przy pożegnaniu ważnym elementem będzie...

Muzyka

    Dźwięk to sposób, w którym nawet z osoby niewrażliwej na codzień możemy wydobyć wzruszenie. Nawet gdy akcja, w której ginie bohater jest szybka należy zwolnić i ukazać tą śmierć dokładnie. Jeśli gracz będzie domyślał się jak dokładnie zginęła postać, nie zapamięta śmierci tego bohatera tak dobrze, gdyby ją zobaczył na ekranie monitora. Warto choć na chwilę zmienić muzykę podczas tak wzniosłej sceny jak śmierć. Drugim wariantem jest brak muzyki. Tą opcję stosowałbym jednak tylko przy śmierci, która wywołała szok lub strach innych i była natychmiastowa. Polecam obejrzeć Odyseję kosmiczną 2001 i śmierć w przestrzeni kosmicznej.

Absurdalne śmierci

    Jeśli planujemy śmierć jako jeden z ważnych punktów fabuły gry powinniśmy uniknąć wszelkich absurdów, które mogłyby zrujnować klimat takiej śmierci. Jednym z takich absurdów może być na przykład mikstura, która wskrzesza do życia naszego bohatera, jednak po fabularnej śmierci w jakiś sposób nie może zadziałać. Innym rodzajem absurdem jest śmierć w walce z wrogiem, którego w normalnej walce pokonalibyśmy bez problemu. Trzeba wystrzegać się tego typu absurdów, aby nie stracić za dużo na klimacie który stworzyliśmy.


Zapowiedź

    Długo nie pisałem na blogu z różnych powodów. Obecnie planuje wrzucać jeden wpis tygodniowo, plus okazjonalne wpisy związane z własnymi produkcjami, jak miało to miejsce wcześniej. Spodziewajcie się wpisów w seriach: Jak zrobić (i skończyć) grę oraz Jak zrobić (dobrą) grę
Z czasem zamierzam poruszać inne tematy np. pracy w grupie, czy samej produktywności (takich parę wpisów już istnieje na blogu). Posty powinny się pojawiać w godzinach wieczornych w soboty. Do tego czasu: Ahoj!

Komentarze

Popularne posty