O mnie

Moja_morda.png Loading...

Ahoj! Nazywam się Marcin Parda (Adrapnikram). Odkąd pamiętam interesowałem się tworzeniem gier. Początkowo były to RPG tworzone w zeszycie. Później stworzyłem kilka gier w programie RPG Maker. Aktualnie pracuje nad debiutancką grą Amarok: Krew Północy studia Bit&Bite. Na tym blogu dzielę się moimi przemyśleniami i radami co do tworzenia gier RPG. Zacumujcie więc swoje statki i posłuchajcie...

Jak zrobić (i skończyć) grę: Przygotowanie



Do roboty!

   Mamy już swoje pierwsze pomysły i czas je zrealizować. Bierzemy silnik do tworzenia gier i... Niestety nie ma tak łatwo. Do każdego większego przedsięwzięcia potrzebne jest przygotowanie. Nie będziemy w stanie zrobić imprezy rodzinnej, jeśli wcześniej nie zrobimy liści zakupów i nie ustalimy godziny spotkania z gośćmi. W dzisiejszym wpisie przedstawię wam jak ja planuje swoje tworzenie gry.

Nasz mały składzik

   Niestety u wielu ludzi jest tak, że folder ze swoją grą zawiera grafikę, muzykę i potrzebne pliki do uruchomienia gry. Pierwsze co robię tworząc projekt, który zamierzam skończyć to kilka plików tekstowych i baz danych. Są to miejsca, gdzie będziemy przechowywali ważne informacje, o których lepiej nie zapominać. Oraz parę innych rzeczy...

Pliki do stworzenia Królobójców

   Z perspektywy czasu najbardziej potrzebne wydają mi się "Plan tworzenia gry" i "Pomysły". Oczywiście reszta jest bardzo potrzebna, już mówię do czego. 
  • Dialogi - To tutaj będziemy pisać dialogi do gier. Pisanie w pustym pliku *.txt jest zwykle o wiele bardziej wydajne, niż pisanie tego w samym silniku gry. Polecam pobrać dodatkowo jakiś program do pisania dialogów. Autokorekta, czy możliwość podejrzenia ile znaków już napisaliśmy, bywa bardzo pomocna.

  • Królobójcy - folder z najnowszą stabilną wersją gry.

  • Cytaty do użycia - Czasem jest tak, że chcemy stworzyć jakąś cutscenkę i ją jakąś spuentować. Może być tak, że będziemy chcieli użyć cytatu kogoś sławnego lub po prostu będziemy potrzebowali inspiracji. Znajdziemy ją w tym folderze. Bardzo często wrzucam tam rzeczy ze znanych książek o podobnej tematyce do mojej gry. 

  • Dungeony - folder zawierający pomysły na dungeony i zagadki do gry. Zazwyczaj są to zagadki związane ściśle z jedną tematyką np. lodowa jaskinia, wulkan, podwodna świątynia. Wypełnianie tego folderu wygląda następująco: po napisaniu wstępnej fabuły wpisuję dungeony, które prawdopodobnie spotkają graczy i wrzucam tu luźno pomysły.

  • Fabuła - jeden z najważniejszych folderów. Wstępnie zawiera fabułę gry. Czasem dorzucam tam ważne informacje, czy pomysły na wprowadzenie plot twistów. Często go aktualizuję i sprawdzam czy nie będę miał lepszego rozwiązania dla danego zagadnienia. 

  • *.rar - spakowany projekt, często potrzebny dla testerów. Gdy już nie jest potrzebny jest przenoszony do Kopii zapasowych.

  • *.png - do tego typu plików mam oddzielny folder, ale w Królobójcach nie był taki potrzebny. Zbiór ważnych obrazków i concept artów. Są tam plany miast/budynków/dungeonów. Wrzucam tam też pliki, które mają służyć do inspiracji. Screeny z innych gier. Logo gry. Obrazy na których wzoruję daną lokację. Znajdą się tam również pliki robocze np. szablon do książek, które będą w grze. 

  • Plan tworzenia gry - spory plik. To tam gra jest podzielona na poszczególne punkty, które należy zrobić, a te z kolei są podzielone na jeszcze mniejsze zadania. Ze względu na wygodę mam tam kilka arkuszy tj. Fabuła główna, Zadania poboczne, Bugi, oraz elementy bazy danych (potwory, przedmioty, bronie itd.). Główna rola tego pliku to ułożenie zadań do zrobienia koniecznych do skończenia danego etapu gry. BARDZO przyspiesza proces tworzenia gry, jeśli jest dobrze napisany. Poza tym zawiera instrukcje jak stworzyć daną rzecz (cutscenkę, przedmiot) kolejno w punktach.

  • Pomysły - luźne pomysły związane z grą. Różne mechaniki, minigry, gagi i dużo ,dużo (serio dużo) pomysłów, które być może zostaną wykorzystane w grze. Segreguje też tam pomysły na kilka kategorii. Innowacyjne, opcjonalne i takie, które fajnie jakby się znalazły w grze.

  • Postacie - plik potrzebny do pisania dialogów i (częściowo) fabuły. Opisuje bohaterów i antagonistów występujące w grze. Zawiera również cele i przeszłości każdej postaci. Czasem dodaję jakieś kwestie, które postać mogłaby wypowiedzieć, czy jaki stosunek ma do poszczególnych elementów świata gry (władzy, bogów).

  • Ukryte znaczenia, przesłanie - lubię grać w gry, które niosą ze sobą jakieś przesłanie lub opisują problemy rzeczywistego świata. Tam zapisuje czy i jak gra porusza ważne tematy (rasizm, walka z chorobą). 

  • Linki - hiperłącza zapisane w przeglądarce. Trzymam tam ciekawe zasoby graficzne/muzyczne, miejsca w których mogę uzyskać pomoc i soundtracki z gier, które puszczam podczas tworzenia gry.

  • Folder nadrzędny Kopie zapasowe - tam trzymamy wszystkie wersje gry razem z dokumentacją, które postanowiliśmy zachować.

Co jeszcze?

   Poza tym polecam przygotować sobie jakieś źródło wiedzy o tworzeniu gier podobnych do tego bloga. Dobrze jest mieć miejsce, gdzie wymieniamy się swoimi praktykami z innymi ludźmi. Warto znaleźć sobie na zapas testerów, którzy będą mogli regularnie testować grę i wypowiadać się o jej wszystkich aspektach. Ponadto bardzo polecam inne dzieła, z których wasza gra może dużo czerpać. Mogą to być inne gry, książki czy opowiadania o podobnej tematyce do naszej gry. No i zarezerwujcie jakąś określoną godzinę w dniu, w której będziecie starali się codziennie coś robić. Warto też zabrać ze sobą dużo motywacji i dobrego nastawienia! 
   A co według was powinno jeszcze się znaleźć w takim folderze przygotowawczym? Dajcie znać w komentarzach :)

Część 1 serii: Jak zrobić (i skończyć) grę: Pomysł

Komentarze

  1. No jak to co? Przepis na sukc.... to też, ale przepis na zupę, by jak się było głodnym, to się coś do jedzenia zrobiło.

    OdpowiedzUsuń
  2. No, mój "folder przygotowawczy" zawierał tylko spis rzeczy do wykonania, a resztę robiłem na żywioł przez ok. 2 lata. Gra jakoś wyszła, według niektórych nawet się udała, ale raczej bym tego sposobu większości osób nie polecał w swoich projektach :P .

    Nie popełniam już jednak tego samego błędu i dla mojej nowej gry przygotowuję dokumentację w podobnej jak tutaj formie, tyle że skondensowane to do jednego "dokumentu projektowego" w formie ładnie przygotowanego pliku w Wordzie, z samoaktualizującym się spisem treści etc. Poza różnymi pomysłami i opisami, zawarte są tam też takie rzeczy jak np. diagramy w UML'u, w których, jak się już je ogarnie, bardzo łatwo zaprojektować różnorakie systemy w grze, czy nawet sam przebieg rozgrywki.

    To ja może jeszcze bardziej skomplikuję sprawę i dam propozycje na rzeczy do folderu dla projektu kogoś bardziej "ambitnego", tj. przygotowującego swoje własne grafiki. Zaopatrzcie się koniecznie w "formularze" dla swoich grafik, czyli zbiór "kafelków", gdzie będziecie wsadzać grafiki swoich postaci, npc'ów, przedmiotów itd. Dzięki temu będziecie mogli z łatwością wstawić swoje grafiki i zminimalizować szansę zrobienia tego nierówno(co wywołuje późniejsze błędy w grafice), zwłaszcza kiedy wasz styl graficzny różni się od tego w RM'ie. Baczcie jednak, że każda wersja Makera ma swoje własne widzimisię co do rozmiarów poszczególnych kafelków(np. w VX Ace to 32x32), na szczęście - da się to łatwo znaleźć w internecie. Polecam też stworzyć sobie folder na "concept-arty", zwłaszcza dla przeciwników, robione w dowolnym programie graficznym(tak, Paint też może być :P ). Będzie wam potem łatwiej wykonać już właściwą wersję do wrzucenia do gry. O odpowiednim katalogowaniu i nazywaniu swoich grafik i innych elementów gry już raczej nie będę wspominał :P .

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty